آناتومی پانکراس

سر پانکراس در داخل "C-loop" دئودنوم قرار گرفته است. ورید مزانتریک فوقانی (SMV) محل اتصال گردن و سر پانکراس را مشخص می­نماید. زائده uncinate قسمت خلفی – تحتانی سر پانکراس را شامل می­شود. گردن پانکراس قسمتی می­باشد که به­ طور مستقیم روی ورید مزانتریک فوقانی (SMV) قرار گرفته است. تنه پانکراس در سمت چپ SMV قرار گرفته است. دم انتهایی­ ترین قسمت غده می­باشد و به سمت تماس با ناف طحال می­باشد.
در نزدیک به 10% از جمعیت، مجاری دورسال و ونترال پانکراس به­ طور کامل با هم ترکیب نشده­ اند و این باعث می­شود که مجرای دورسال به­ عنوان مجرای غالب باقی بماند. این Variation که قسمت اعظم دورسال پانکراس از طریق مجرای فرعی سانتورینی و قسمت سر و زائده uncinate از طریق پاپیلای ماژور به دئودنوم تخلیه شوند، به­عنوان pancreas divisum نامیده می­شود. نود درصد بیماران با پانکراس divisum بی­ علامت هستند اما بقیه بیماران با این آنومالی جنین­ شناسی می­توانند حملات مکرر پانکراتیت حاد را تجربه کنند.
دومین آنومالی پانکراس annular pancreas نامیده می­شود. ناشایع­تر از پانکراس divisum، پانکراس، annular از چرخش ناکامل جوانه قدامی پانکراس ایجاد می­شود، که باعث حلقه زدن به دور قسمت دوم دئودنوم بوسیله یک حلقه از بافت پانکراس می­شود، این حالت یک علت نادر انسداد دئودنوم در نوزادان و کودکان می­باشد. درمان بوسیله Bypass جراحی بافت پانکراس که باعث انسداد شده می­باشد (دئودنوژژنوستومی) و بویژه اجتناب از جدا کردن پارانشیم پانکراس که با میزان بالای فیستول پانکراس همراه می­شود.
 
آناتومی عروقی و عصب­دهی پانکراس
محور سلیاک
شریان سلیاک خونرسانی به سر پانکراس و دئودنوم را از طریق شریان گاسترودئودنال GDA بواسطه قوس پانکراتیکو دئودنال: بنام شریان­های پانکراتیکو دئودنال فوقانی خلفی و فوقانی قدامی بر عهده دارد.خونرسانی تنه و دم پانکراس از طریق شاخه ­های پانکراتیک شریان طحالی و شریان پانکراتیک خلفی[1] که اغلب از شریان GDA می­آید، انجام می­شود[2]. یک تنوع مهم و حیاتی و نسبتاً شایع در آناتومی شریان هپاتیک این حقیقت می­باشد که در نزدیک به 20% افراد شریان هپاتیک راست وجود ندارد. در این شرایط، خونرسانی لوب راست کبدی از شریان مزانتریک فوقانی SMA منشاء می­گیرد و به نام "شریان هپاتیک راست جایگزین[3]" می­باشد. اگر هم شریان هپاتیک راست با منشا سلیاک و شریان دوم با منشا SMA خونرسانی به لوب راست را به عهده داشته باشند، شریان دوم به نام شریان هپاتیک راست فرعی[4] یا مراجعه[5] نامیده می­شود. 
 درناژ وریدی
درناژ وریدی تنه و دم پانکراس از طریق شاخه­ های وریدی به ورید طحالی و ورید پانکراتیک تحتانی تخلیه می­شوند. ورید مزانتریک تحتانی ممکن است در هر جایی در امتداد ورید طحال شامل جانکشن طحالی – SMV به سیستم پورت متصل می­شود. نکته­ های که باید مدنظر داشت این است که تمام جریان خون روده باریک و کولون از طریق سیستم پورت تخلیه می­شود، و آسیب به این ساختار وریدی می­تواند به انفارکتوس روده­ ها بیانجامد.