ارزیابی تومور های نورواندوکرین پانکراس ، درمان تومورهای نورو اندوکرین پانکراس ، ضایعات سیستیک پانکراس ،

ارزیابی تومور های نورواندوکرین پانکراس:
نکته : تمام بیماران PNETs باید برای تعیین محل و امکان قابلیت رزکسیون و ارزیابی از جهت بیماری متاستاتیک تحت CT و MRI قرار بگیرند.
 تومورهای عملکردی اغلب به علت علایم بالینی ناشی از تولید بیش­ ازحد هورمون زودتر از تومورهای غیرعملکردی تظاهر می ­یابند و بنابراین کوچکتر می ­باشند و تصویربرداری­شان دشوارتر می ­باشد. از نظر رادیولوژیک، اغلب PNETs شبیه ضایعات هیپروسکولار solid می ­باشند. بدخیمی با وجود کلسیفیکاسیون، نکروز، و تهاجم به ساختارهای رتروپریتونئال در تصویربرداری مطرح می­شود. EUS در شناسایی ضایعات کوچک پانکراس کمک کننده می­باشند.
نکته : هرگاه شک به  انسولینوما باشد و CT و MRI و EUS در شناسایی محل ناتوان باشند می­توان از تحریک کلسیم شریان انتخابی و نمونه ­برداری از ورید هپاتیک  استفاده نمود.
توجه : سلول­های انسولینوما در پاسخ به تحریک کلسیم، انسولین ترشح می ­کنند.
توجه :  سونوگرافی حین جراحی نیز می­تواند در ترکیب با نمونه برداری از ورید هپاتیک برای شناسایی ضایعات کمک کننده باشد.
توجه : سینتی گرافی 
سوماتواستاتین[1] (octreoscan) نیز باید برای تمام بیماران PNETs به جز انسولینوما انجام می شود. اکترواسکن همچنین برای ارزیابی متاستاز در PNET بسیار مفید می­باشد.
توجه : PET مکمل اکترواسکن می­باشد.
 اگر تمام  مطالعات گفته شده در شناسایی محل گاسترینوما شکست بخورند، تست تزریق Secretagogue  شریان انتخابی با تزریق شریانی کلسیم یا سکرتین مشابه تست نمونه برداری وریدی برای اندازه­گیری سطح گاسترین در شاخه­ های وریدی برای لوکالیزه کردن گاسترینوما در یک محل خاص در بیمار کمک کننده­ می­باشند.
 

[1] - Somatostatin Scintigraphy


درمان تومورهای نورو اندوکرین پانکراس:
درمان curative برای PNET نیاز به ریشه­ کنی کامل با جراحی برای تومور اولیه و تمام متاستازها می ­باشد. در صورت وجود متاستازهای استخوان و خارج شکم (extra- abdominal) جراحی نباید انجام شود. بقای overall در مقایسه با آدنوکارسینوم بهتر می­باشد و بقای طولانی­ مدت با بیماری متاستاتیک برای بیماران با تومورهای آهسته رشد ممکن می ­باشد. جراحی ­های debulking برای متاستازهای ریوی در صورتی که حداقل 90% از بیماری قابل ریشه ­کنی باشد مناسب می­باشد.
علایم PNETs باید قبل از جراحی با استفاده از آنالوگ ­های سوماتواستاتین و PPI کنترل شوند. جراحی برای گاسترینومای کوچک با کمک دئودنوسکوپی حین عمل، از آنجایی­که تعداد بسیاری از این­ ها در دیواره دئودنوم قرار دارند، ممکن می­باشد. توده ­های سر پانکراس به بهترین نحو با پانکراتیکودئودنکتومی درمان می ­شود، در حالی که ضایعات تنه و دم با دیستال پانکراتکتومی درمان می­شوند. متاستازها در صورتی که امکان رزکسیون دارند برای کمک به کنترل اثرات سیتمیک تولید بیش­ ازحد هورمون باید رزکت شوند.
درمان غیر جراحی تسکینی شامل کنترل علایم و مدالیته ­های ablative شامل ablation با رادیوفرکوئنسی، کرایوتراپی، آمبولیزاسیون شریان کبدی، و کموآمبولیزاسیون با استفاده از سیس­پلاتین و دوکسوروبیسین یا ترکیب این­ ها با داروهای کموتراپی سیستمیک می ­باشد.
آنالوگ­ های سوماتواستاتین در تقریباً 100% موارد می­تواند علائم بیماری را کنترل نماید. این داروها به خوبی تحمل می­شوند و ممکن است به ­طور خلاصه پیشرفت بیماری را تثبیت نمایند. اما بقا را طولانی نمی ­کنند. کموتراپی با استرپتوزوسین و 5-FU و دوکسوروبیسین می­تواند به­ عنوان درمان Salvage برای انسولینومای بدخیم استفاده شوند اما اثربخشی ضعیف و توکسیستومی قابل توجه دارند.
 
مرحله ­بندی و پیش ­آگهی
پتانسیل بدخیمی و مرحله­ بندی PNETها توسط تعدادی ویژگی مانند ویژگی­ های سیتولوژیک و بافت شناسی  تومور، اندکس میتوز، پلئومورفیسم­ هسته، اندکس Ki-67 درامتداد کپسول، تهاجم عروق فوکال و تهاجم تومور به احشای مجاور یا متاستاز واضح تعیین می­شوند.

ضایعات سیستیک پانکراس
گرچه آدنوکارسینوم داکتال شایعترین نئوپلاسم می­باشد، تعداد فزاینده­ای ضایعات سیستیک پانکراس در سی­تی اسکن شکم شناسایی می­شوند. هر کدام از این­ها می­توانند بدون علامت بوده و تصادفی در سی­تی اسکن مشخص شوند. در صورت علامتدار بودن هر کدام از این­ها می­توانند، درد شکم، تهوع، استفراغ، کاهش وزن، زردی و یا انسداد خروجی معده بدهند. تمایز این­ ها از یکدیگر دشوار می­ باشد، اما ضروری می­باشد چون مدیریت هر کدام متفاوت می ­باشد. اغلب ویژگی­ های سی­تی ­اسکن تشخیص دقیق ارائه می­کند اما گاهی با آسپیراسیون مایع و بیوپسی از دیواره حین اولتراسونوگرافی EGD برای تشخیص دقیق نهایی لازم 

می­باشد. 

1- سروزسیست آدنوم­ ها خوش هستند نیاز به رزکسیون ندارند.
2- سروزسیست آدرنوکارسینوم­ها نادر هستند ولی در صورت تشخیص باید رزکت شوند.
3-  نئوپلاسم­های سیستیک موسینوس تقریباً فقط در زنان میانسال دیده می­شوند، اغلب علامتدار هستند و برخلاف نقص ضایعات کیستیک دارای stroma تخمدان در بافت ­شناسی هستند. 40%در زمان تشخیص بدخیمی مهاجم دارند و اغلب در تنه و دم پانکراس قرار دارند. این ضایعات باید رزکت شوند.
4- نئوپلاسم ­های موسینوس پاپیلاری داخل مجرای (IPMN[1]) یک زیر گروه از نئوپلاسم­ های موسینوس پانکراس هستند که Stroma تخمدان ندارند. اغلب در مردها رویت می­شوند، می­توانند هم مجرای اصلی پانکراس و هم مجاری فرعی (Side branch) را درگیر نمایند. تقریباً در تمام تومور ها  مجرای اصلی باید رزکت شوند.
نکته :  IPMN مجرای فرعی باید با سی­تی­ اسکن سریال تحت­ نظر باشند، مگر اینکه علامتدار باشند، بزرگتر از cm3 باشند، یا نمای نگران کننده در سی­تی اسکن (ندول) یا سیتولوژی [بدخیم] داشته باشند.
 

[1] - Intraductal papillary mucinous neoplosms