عود سرطان های تخمدان و رحم

عود سرطان هابی تخمدان و رحم ، معمولا در کل فضای شکم پخش خواهد شد و نیازمند جراحی وسیع و با دقت و تبحر زیاد می باشد. آناتومی شکم و لگن ، محل عروق اصلی شکم ، محل عبور اعصاب اصلی شکم و لگن و سایر آناتومی را باید جراح به خوبی واقف باشد. جراحی های پیچیده با هدف خارج کردن حداکثر تومورهای منتشر شده در فضای شکم و لگن انجام می شود. دکتر گندمکار در این زمینه ارجاعی بسیاری از همکاران متخصص زنان و جراحی می باشد و تجربه بسیار زیادی در مورد تومورهای زنان دارد. تجربه همکاری با چندین تومور بورد معتبر دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه تهران را دکتر گندمکار داراست. تجربه جراحی های متعدد عود سرطان های زنان، نشان می دهد که هرچه عمل اولیه دقیقتر باشد، احتمال عود و پخش شدن تومور کمتر می شود البته این بستگی به ماهیت تومور نیز دارد. هر تومور رفتاری متفاوت با سایر تومور ها دارد. گاهی حتی با وجود جراحی های مطلوب اولیه، باز هم تومورهای دستگاه تناسلی دچار عود و متاستاز می شوند. نکته قابل ذکر این است که بیماران با تومورهای زنان ، باید در فواصل زمانی مناسب مورد بررسی های تکمیلی شامل سونوگرافی توسط رادیولوژیست مجرب و نیز بررسی و انجام تصاویر cross dectional شامل CT اسکن و MRI توسط تیم مجرب و چشمان آشنای به آناتومی های شکم و لگن انجام شود . 
این نکته بسیار مهم است که عمل های عود حتما قبل از جراحی در گروه های MDT یا تومور بورد سطوح شوند و تصمیم گیری های جمعی انجام شود. جراحی این تومورها باید با دقت و وسواس انجام شود و از ایجاد موربیدیتی یا عوارض بیشتر به بیمار خودداری شود. 
دکتر گندمکار در زمینه این تومورها ، از سراسر کشور به همکاران و بیمارستان های مختلف پذیرش می دهد و جراحی های پیچیده عود را انجام می دهند و ریفرال کل کشور در این زمینه هستند. جراحی های کامل می تواند برای بیماران بسیار سودمند باشد و خطر عود مجدد را کاهش دهد و همینطور طول عمر قابل قبولی به بیماران دهد.

مقالات آموزشی
ویدیوها