کارسینوم سلول بازال (BCC)
​​​​​​​

خصوصیات کلینیکی و هیستوپاتولوژیک
BCC از لایۀ بازال اپیدرم و زوائد آن مانند فولیکول ­های مو و غدد چربی ناشی می­شود. این سرطان ­ها به­ طور معمول به آرامی رشد می­کنند و تقریباً هرگز متاستاز نمی­دهند. در صورت عدم درمان، آنها می­توانند از طریق تهاجم موضعی و از بین بردن بافت سالم، عوارض قابل­ توجهی ایجاد کنند. از نظر میکروسکوپی، این سرطان ­ها از فاصلۀ قابل­ توجهی فراتر از تومور قابل مشاهده، پخش می­شوند. از نظر بافت­ شناسی، BCC از انبوهی از سلول­ های تومور با رنگ تیره تشکیل شده که از لایۀ بازال اپی­تلیوم به درون درم و بافت زیرجلدی رشد می­کنند. BCC باعث ایجاد درد و ناراحتی نمی­شود و ممکن است بیمار تا زمانیکه ضایعه خوب پیشرفته نشده باشد، به ­دنبال مداخلۀ درمانی نباشد و آنرا به تعویق اندازد. از طرف دیگر بیمار ممکن است ابتدا به دلیل مشکلات خونریزی ناشی از تومور به­ دنبال ضربه (مثلاً تراشیدن)، به ­دنبال مراقبت باشد. تقریباً 70% BCCهای صورت ثانویه به در معرض آفتاب بودن هستند. تظاهرات بالینی BCC به سه گروه کلی تقسیم می­شوند: ندولار، سطحی و مورفه ­آ فورم. BCC ندولار شایع­ترین نوع است و به­ طورکلی برروی صورت بصورت یک پاپول صاف، گنبدی شکل، گرد، مومی یا پاپول مرواریدی شکل ظاهر می­شود . BCC ندولار رشد آهسته دارد و ممکن است یک سال طول بکشد تا سایز آن دو برابر شود. BCC ندولار ممکن است تلانژیکتازی ­ها یا عروق خونی کوچک متسع روی سطح خود داشته باشد که وقتی تروماتیزه می­شود خونریزی کنند. همچنان که تومور بزرگ می­شود، خونرسانی­اش به مرکز ضایعه کمتر می­شود و مرکز ضایعه تحت نکروز قرار می­گیرد، یک زخمی شکل می­گیرد با پتانسیل تهاجم عمقی به ساختارهای اطراف (rodent ulcer). BCC پیگمانته حاوی ملانوسیت­ هاست که  به آن یک رنگ قهوه ­ای تیره یا آبی – سیاه می­دهد. و ممکن است با  ملانوما اشتباه گرفته  شود. تقریباً 30% BCCها نوع سطحی (superficial) هستند و ممکن است بصورت شایع روی تنه ظاهر شوند. BCCهای سطحی اغلب بصورت یک پاپول براق، پوسته پوسته یا یک قطعۀ اریتماتوز که ممکن است در مرکز آتروفیک باشد تظاهر می­یابند. این تومورها همچنین ممکن است بصورت چند مرکزی تظاهر یابند (با نواحی­ای از پوست با ظاهر سالم بین مناطقی از پوست درگیر).
BCC مورفه­ آفورم یا اسکلروزان تقریباً 5 تا 10% BCCها را تشکیل می­دهد. بصورت تیپیک به شکل یک پلاک زرد سفت، صاف با حدود نامشخص تظاهر می­یابند. پوست روی آن ممکن است به نظر سالم باشد که منجر به تأخیر در تشخیص می­شود.
پوست براق و سفت به­ نظر می­رسد چرا که توموریک پاسخ فیبروبلاستیک شدید ایجاد می­کند که به آن ظاهر شبیه اسکار می­دهد. مارژین واقعی این نوع از BCC سخت مشخص می­ شود چرا که سلول­های تومور بافت نرمال را فراتر از مارژین ­های قابل رؤیت درگیر می­کنند. بنابراین، BCC اسکلروزان یا مرفه آفورم ،  بایستی با اکسیزیون وسیع و با دقت بیشتری به حاشیه­ ها درمان شود. ​​​​​​​