پنوموتوراکس
پنوموتوراکس کلاپس شدن کامل یا ناقص ریه بعلت تجمع هوا در فضای پلور است. این تجمع هوا، فشار منفی طبیعی فضای پلور که با خاصیت ارتجاعی ریه­ ها مقابله می­کند و جلوی کلاپس شدن ریه را می­گیرد را از بین می­برد. پنوموتوراکس خودبخودی ممکن است بعلت پاره شدن Bleb زیر پلور ایجاد شود که گاهی بدون علت مشخص (اولیه) یا در اثر یک پاتولوژی ریوی (ثانویه) رخ می­دهد.
تشخیص با تاریخچه (درد سینه یا فشار) و معاینه فیزیکی (کاهش صداهای تنفسی در سمع و تمپال شدن در دق) است. تشخیص با گرافی سینه تأیید می­شود. باید دقت شود که بین پنوموتوراکس و بول پر هوا که با محو شدن مارکینگ ریوی در گرافی مشخص می­شود افتراق گذاشته شود.
یک پنوموتوراکس علامت ­دار و قابل­ توجه معمولاً نیاز به Chest Tube دارد. لوله در فضای 4 یا  5 بین دنده ­ای در خط میدآگزیلاری قرار می­گیرد. مگراینکه پنوموتوراکس لوکوله باشد، در این حالت، لوله با راهنمایی سوند یا CT بصورت مناسبتری قرار داده می­شود. لوله باید به قله حفره توراکس برسد، جایی که حباب­ ها قرار دارد. بعد  از انجام بی­حسی یک برش 2 تا 4 سانتی­ داده می­شود و با کمک کلامپ جراحی (Peon) عضلات از هم باز شده از روی دنده وارد فضای پلور شده و لوله به آسانی جاگذاری می­شود. در موارد پنوموتوراکس خودبخودی یک لوله 28 فرنچ کافی است، لوله به ساکشن با فشار منفی 20 سانتی­متر آب متصل می­شود. ریه­ ای که سریعاً دوباره پر هوا می­شود ممکن است دچار درد قابل­ توجه اما گذرا شود که نیاز به بی­دردی دارد. لوله سینه می­تواند معمولاً بعد از توقف نشت هوا خارج شود. به ­ندرت، بیمارانی که نشت هوای طول کشیده دارند با Chest Tube متصل به دریچه یک طرفه مرخص می­شوند.
نکته : مداخله جراحی باید برای بیمارانی که نشت هوا بیش از 7 تا 10 روز ادامه می­ یابد،در مواردپنوموتوراکس راجعه یا پنوموتوراکس هم زمان دوطرفه دارند در نظر گرفته شود.
جراحی در موارد پنوموتوراکس اولیه فقط در بیمارانی که بعلت شغل­شان در خطر هستند انجام می­شود مثل غواصان دریای عمیق یا خلبان هواپیما. جراحی شامل بستن و خارج­ سازی حباب پاره شده یا حباب بزرگ بوسیله استاپلر جراحی و پلورودز مکانیکی است.
پلورودز، ایجاد چسبندگی فیبروزی بین لایه­ های پلور جداری و احشایی است که با ایجاد خراش روی پلور جداری بوسیله گاز خشک و به ­منظور ایجاد التهاب انجام می­شود این واکنش التهابی هنگامی که با انبساط کامل ریه همراه می­شود منجربه انسداد فضای پلور و جلوگیری از عود پنوموتوراکس می­شود. پلورودز مکانیکی به پلورکتومی (برداشتن پلور) ارجح است. یک درمان جراحی جدید (VATS) video – assisted thoraco scopic syrgery است. این روش اجازه خارج کردن حباب،  لیز کردن چسبندگی­ ها و ایجاد اسکلروز از طریق برش­ های کوچک (در حد یک سانت) و متعدد روی قفسه­ سینه را می­ دهد و رویکرد توراکوسکوپیک اجازه حرکت، ترخیص و بازگشت زودتر به فعالیت را می­دهد.​​​​​​​