ایلئوس صفراوی ​​​​​​​
ایلئوس صفراوی (انسداد مکانیکال روده به ­وسیلۀ سنگ صفرا) که کمتر از 1% انسدادهای روده را شامل می­شود، عارضه ­ای نادر است که به علت خروج سنگ از دیوارۀ کیسۀ­صفرا به رودۀ مجاور (معمولاً دئودنوم) باعث ایجاد فیستول روده به کیسۀ­صفرا می­شود. سنگ حرکت می­کند و در باریکترین قسمت رودۀ باریک، پروگزیمال به دریچه ایلئوسکال گیر می­افتد. بیماران با علایم انسداد روده و هوا در درخت صفراوی مراجعه می­کنند.
در خانم ­ها بیشتر از آقایان اتفاق می­افتد. تاریخچۀ کولیک صفراوی و بیماری سنگ ­صفرا شایع می­باشد. بیمار با علایم انسداد روده شامل تهوع، استفراغ، درد شکم و دیستانسیون مراجعه می­کند. گاهی ماهیت انسداد متناوب در مراحل اولیه (قبل از گیرافتادن (impaction) سنگ) باعث تأخیر در تشخیص می­شود.
رادیوگرافی ساده شکم علایم انسداد رودۀ باریک و گاهی هوا در درخت صفراوی را نشان می­دهد. گاهی یک سنگ بزرگ، کلسیم کافی جهت اوپک شدن در روده را دارد سونوگرافی جهت اثبات سنگ­ کیسه­ صفرا سودمند است. CT اسکن با کنتراست خوراکی روش ارجح می­باشد زیرا هوا در درخت صفراوی فیستول روده به کیسه ­صفرا، محل انسداد و سنگ را نشان می­دهد.
ایلئوس کیسۀ­صفرا به ­طور اولیه مثل انسداد روده­ باریک درمان می­شود و شامل تعبیه لوله گاستریک برای تخلیه انسداد و دهیدراسیون وریدی (احیاء وریدی) می­باشد. سپس لاپاراتومی یا لاپاراسکوپی تشخیصی و خارج کردن سنگ صفراوی انسداد دهنده با دوشیدن به سمت پروگزیمال رودۀ باریک از محل انتروتومی روده سالم می­باشد . تمام روده برای سایر سنگ­ها باید جستجو شود. بسیاری از این بیماران مسن هستند و تحمل عمل جراحی طولانی را ندارند. ولی در بیماران سالم کوله ­سیستکتومی و درمان قطعی فیستول باید انجام شود.