​**  ولولوس کولون
علائم شایع ولولوس سیگموئید و  سکوم عبارتند از کرامپ­ های شکمی، درد، تهوع، استفراغ و عدم دفع گاز و مدفوع. در معاینه بالینی، اتساع شکم، تندرنس و معمولاً یک رکتوم خالی در معاینه انگشتی مشهود است. مدت زمان آن از چند ساعت تا چند روز متغیر است. تظاهرات حاد در ولولوس سکوم شایع­تر است و در ولولوس سیگموئید، تظاهرات، سیر آرام­تری دارند. ولولوس سیگموئید معمولاً در افراد مسن­تر با سابقه یبوست و یا دمانس اتفاق می­افتد.
نکته : درصورت شک به ولوولوس، تصویربرداری، باید به سرعت انجام شود.
در صورت شک به ولولوس، گرافی ساده شکم، به ­عنوان ارزیابی اولیه کمک کننده خواهد بود. ولولوس سیگموئید به­ صورت یک لوپ متسع کولون که از لگن خارج شده و به شکل دانه قهوه (Coffee bean) و یا خم شدگی داخل تیوب (bent- inner tube) به سمت دیافراگم می­رود، مشاهده می­شود. ولولوس سکوم انسداد روده باریک و روده بزرگ ایجاد می­کند. رادیوگرافی ­ها نشان دهنده یک لوپ متسع روده­ای هستند که از ربع تحتانی و راست به سمت ربع فوقانی و چپ کشیده شده است. روده­ باریک متسع است در حالی که دیستال کولون خالی می­باشد.
اخیراً تصویربرداری CTاسکن با کنتراست، به­ عنوان یک روش تشخیصی تأیید کننده برای هر دو ولولوس سکوم و سیگموئید ترجیح داده می­شود. زیرا غیرتهاجمی است، به ­راحتی در دسترس می­باشد، برای تشخیص هر دو نوع ولولوس سکوم و سیگموئید دقیق است، همچنین می­تواند پاتولوژی­ های تصادفی را که در گرافی ساده و بررسی­ های فلوروسکوپیک نادیده گرفته شده­ اند، را تشخیص دهد. به­ علاوه CTاسکن شکم تشخیص ایسکمی کولون را ساده می­کند.
در غیاب ایسکمی کولون یا پرفوراسیون، درمان اولیه ولولوس سیگموئید، برگرداندن چرخش به روش اندوسکوپیک می­باشد که در %95-60 افراد مؤثر خواهد بود. پس از جااندازی موفقیت­ آمیز کولون سیگموئید، به­ طورکلی یک لوله برای کاهش حجم و اتساع (دکمپرس شدن) به مدت 1 تا 3 روز در محل قرار داده می­شود تا جااندازی را حفظ کند. کاهش جسم و اتساع کولون ادامه پیدا کند و آمادگی مکانیکی روده را تسهیل نماید. با توجه به احتمال بالای عود ولولوس و خطرات و همراه با هر اپیزود، در بیماران مناسب، در طی اولین بستری، به شدت توصیه به انجام اقدام جراحی می­شود. درصورتی­که مداخلات جراحی برای ولولوس سیگموئید به­صورت الکتیو انجام شود، مؤثرترین جراحی برای جلوگیری از عود حملات ولولوس، کولکتومی سیگموئید (برداشتن سیگموئید) و آناستوموز می­باشد. در بیمارانی که امکان جااندازی اندوسکوپیک وجود ندارد و یا در موارد کولون غیر قابل حیات یا پرفوره، رزکسیون اورژانسی سیگموئید انجام می­شود.
نکته :تلاش جهت جااندازی اندوسکوپیک در ولولوس سکوم توصیه نمی­شود. مؤثرترین روش جلوگیری از عود، رزکسیون سکوم می­باشد.