بيماري‌‌ هاي روده باريک
 
انسداد روده باريک
شايع‌ ترين انديکاسيون عمل جراحي در روده باريک، انسداد روده باريک (SBO) است. انسداد روده باريک به دو نوع کامل که در آن هيچ پسماندي از محل انسداد عبور نمي‌‌کند و انسداد نسبي که در آن عبور مختصر محتويات روده باريک از محل انسداد اتفاق مي‌‌افتد، تقسيم مي‌‌شود. نکروز روده مي‌‌تواند در اثر انسداد مستقيم مزانتر (مثل ولوولوس) يا افزايش فشار اينترالومينال و در‌نتيجه کاهش پرفيوژن ديواره روده ايجاد شود.
توجه : انسداد لوپ بسته[1] به نوعي از انسداد کامل گفته مي‌‌شود، که در آن قسمتي از روده باريک هم در قسمت پروگزيمال و هم ديستال مسدود شده است. انسداد لوپ بسته با خطر بالاي استرانگولاسيون[2] همراه است و نيازمند اقدامات جراحي فوري مي‌‌باشد.
 
علت‌هاي انسداد روده باريک
عوامل بيروني
شايع‌ترين علل SBO، خارج از روده باريک هستند.
1: چسبندگی ها :
نکته : در جوامع صنعتي، چسبندگي‌‌ها بعد از جراحي[3] يا تشکيل بافت اسکاري[4]، شايع‌ترين علل انسداد هستند.
جراحي‌‌ هاي لاپاروسکوپيک نسبت به جراحي‌‌ هاي باز 80درصد کمتر باعث ايجاد چسبندگي مي‌‌شوند. در بيماري‌‌ هاي التهابي ارگان‌‌ هاي داخل پريتوئن مثل ديورتيکوليت، کوله‌سيستيت، آپانديسيت، PID (عفونت‌هاي لگني) يا اندومتريوزي که به‌روش غيرجراحي درمان شده‌‌اند، چسبندگي‌‌ها با شيوع کمتري مي‌‌توانند باعث انسداد شوند.
2: هرنی : معمولاً فتق Irreducible، گردن خيلي باريکي دارد که جريان خون سگمان گيرافتاده را مسدود مي‌‌ کند و منجر به استرانگولاسيون روده مي‌‌شود.
نکته :در مناطقي از دنيا که جراحي شکمي شايع نيست، هرني (معمولاً اينگوينال يا نافي) شايع‌ ترين علت SBO است.
به ندرت، انسداد مي‌‌ تواند در اثر فتق داخلي[5] به‌ علت ديفکت مزانتر يا شکافي که از‌طريق آن روده از فضاي رتروپريتونئال وارد فضاي پريتوئن مي‌‌شود (پارادئودنال) ايجاد شود و اقدام جراحي فوري انديکاسيون دارد.
توجه : اينترنال هرني به‌‌دنبال عمل جراحي باي‌‌ پس معده لاپاروسکوپيک ، نيازمند اقدام جراحي سريع است،
3: سرطان با متاستاز به پريتوئن يا کارسينوماتوز، دليل شايع ديگري براي انسداد با منشأ خارج روده‌‌اي است. متاستاز پريتوئن، معمولاً در زمينه کنسر تخمدان يا کنسر کولون،  رخ مي دهد.
4: ولوولوس، پيچ‌خوردن روده باريک، اغلب در سطح مزانتر است که ممکن است در زمينه چسبندگي‌‌ هاي بعد از عمل جراحي و يا باندها و يا Malrotationهاي مادرزادي ايجاد شود که در نتيجه‌‌ي آن لوپ بسته[6] روده باريک ايجاد شده، باعث انسداد مي‌‌شود. از آنجايي که اين چرخش معمولاً شامل مزانتر مي‌‌شود، با ريسک بالاي استرانگولاسيون همراه است و نيازمند توجه فوري مي‌‌باشد.
5: انسداد دئودنوم در بيماران با سندرم SMA ديده مي‌‌ شود که به‌ صورت تيپيک منجر به کاهش وزن سريع و قابل‌توجه مي‌‌شود. در اين حالت، قسمت سوم دئودنوم در زاويه بين SMA (در محل انشعاب از آئورت) و شريان آئورت تحت‌فشار قرار مي‌‌ گيرد. تشخيص سندرم SMA اغلب با CT Scan يا MR Angiograpy است.
عوامل داخلي
تنگي‌‌ ها را مي‌‌توان به 2 نوع خوش‌‌خيم و بدخيم تقسيم کرد.
شايع‌ ترين علت تنگي خوش‌‌ خيم بيماري کرون است. ساير علل کمتر شايع براي تنگي خوش‌‌ خيم شامل انتريت ناشي از رادياسيون، زخم‌‌ هاي ناشي از مصرف مزمن NSAID و تنگي آناستوموز به‌‌ دنبال عمل جراحي رزکسيون روده باريک در گذشته است. تنگي بدخيم مي‌‌تواند در اثر هر بدخيمي روده باريک اوليه‌‌ اي مانند آدنوکارسينوم، گاسترو‌اينتستينال استرومال تومور (GIST)، لنفوم يا تومور متاستاتيک به روده باريک مانند ملانوم بدخيم ايجاد شود.
دلايل اينترالومينال
فيتوبزوارها[7] تجمع فيبر هضم‌ نشده ميوه‌‌ها، سبزي‌ ها هستند که مي‌‌ توانند باعث انسداد اينترالومينال شوند.

[1] - Closed Loop Obstruction
 
[2] - Strangulation
 
[3] - Post-surgical Adhesion
 
[4] - Scar Tissue
 
[5] - Interral Hernia
 
[6] - Closed Loop
 
[7] - Phytobezoar