فیزیولوژی
این غدد در مسیر خطوط شیری دو طرف تشکیل می­شوند. اختلالات مادرزادی متعددی در طی تکامل پستان شناسایی شده است Polythelia (نیپل فرعی متعدد) در هر محل در روی خط شیری از آگزیلا تا اینگوینال می­تواند ایجاد شود. عارضه نادرتر دیگری polymastia (بافت پستان فرعی) است که در آگزیلا ایجاد می­شود، فقدان مادرزادی پستان Amastia نامیده می­شود، در جایی که وجود نیپل در غیاب بافت پستانی تکامل یافته amastia نامیده می­شود.
تکامل پستان از دوران کودکی تا بلوغ تکامل میابد و نهایت تکامل پس از بارداری است.در بارداری زمانیکه سطح استروژن و پروژسترون نسبتاً بالا هستند، سیستم مجاری پستانی در حال جوانه زدن و هیپرتروفیه شدن مستمر هستند و در عین حال پستان ها تکامل می­یابند.  افت ناگهانی سطح هورمون بعد از زایمان به همراه ترشح پرولاکتین غده هیپوفیز باعث تحریک شروع شیردهی می­شود.
جایگزینی هورمون بعد از یائسگی (HRT) ترکیبی ریسک کانسر پستان را تا حدود 75% افزایش می­دهد. HRT که فقط شامل استروژن باشد بیش از 10 سال هم استفاده شود، نیز ریسک کانسر را به سرعت زیاد می­کند و همچنین می­تواند پوکی استخوان را کاهش دهد و باعث بهبود علایم ناشی از یائسگی شود؛ با این وجود می­تواند ریسک بیماری­های قلبی را افزایش دهد.
سوال : فاکتورهای خطر کانسر برست را نام ببرید؟
جنس خانم، افزایش سن، سابقه  خانوادگی کانسر پستان، افزایش تراکم پستان، چاقی بعد از یائسگی، مواجهه با دوز بالای پرتودرمانی در اوائل زندگی (پرتودرمانی به قفسه­سینه جهت درمان بدخیمی ­های کودکان، و پاتولوژی­ های پرولیفراتیو همراه آتیپی در بیوپسی (هیپرپلازی داکتال یا  لبولار همرا آتیپی) می­باشد. با افزایش سن در خانم ­ها، تشخیص بیماری کانسر پستان نیز افزایش می­ یابد، ولی در عین حال خطر مرگ­ و میر ناشی از این بیماری کمتر می­شود.
نکته : در موارد زیر احتمال وجود زمینه ارثی کانسر سینه وجود دارد: کانسر پستان در سن پایین (قبل از یائسگی)، کانسر پستان در اقدام نزدیک، کانسر پستان دوطرفه، کانسر پستان در آقایان و همراهی کانسر پستان و تخمدان در یک  فرد.
ژن­ های مشخصی در ارتباط با کانسر پستان شناسایی شده ­اند، که شامل BRCA میباشد. به بیمارانی که مشکوک به اختلال وراثتی مستعد کننده ابتلا به کانسر پستان هستند، باید توصیه به مشاوره ژنتیک و در صورت نیاز تست ژنتیک شوند. هر دو قسمت پدری و مادری از نظر سابقه خانوادگی باید مورد توجه قرار بگیرند. در سندرم ­های بدخیمی خانوادگی، مثل  Li-Fraumeni  و Cowden's نیز ریسک کنسر برست افزایش می­ یابد و پی­گیری بیماران پرخظر، با یا بدون تائید موتاسیون ژنتیکی، نیاز به همکاری تیم مولتی دیسیلپنری[1] دارد.
نکته :اسکرین افراد پرخطر به  صورت  معاینه پستان هر 6 ماه، ماموگرافی سالانه و در صورت  نیاز MRI سالانه که از 25 سالگی به مبنای جوانترین سن کنسر برست در خانواده شروع می­شود، می­باشد.
نکته :مزایای معاینه پستان توسط خود بیمار در بیماران پرخطر مشخص شده است ولی در مورد بیماران با ریسک معمولی مورد اختلاف می­باشد.
استفاده از تاموکسیفن و رالوکسیفن در افراد پرخطر، بروز کنسر برست را تا 50% کاهش می­دهد. قبل از شروع این داروها به قصد کموپریونشن (پیشگیری از سرطان با تجویز داروهای کموتراپی)، باید عوارض جانبی و خطرات  ناشی از مصرف  آنها به بیمار توضیح داده شود. همچنین باید در مورد ماستکتومی دو طرفه جهت کاهش خطر ابتلا به کنسر برست  و سالپنگواووفورکتومی دوطرفه  جهت کاهش ریسک ابتلا به بیماری به بیماران پرخطر توضیح داده شود
 

[1] - MDT= تیم ­هایی متشکل از چند تخصص که با همکاری هم در قالب تومور بوردها و jointها به تصمیم­گیری نهایی در ارتباط با بیماران می­پردازند.

​​​​​​​