سرطان تخمدان نشر در حفره صفاق ( کارسیوماتوزیس )

سرطان های تخمدان ، گاهی از تخمدان خارج می شوند و کل حفره شکم و لگن را درگیر می کنند. متاسفانه برخی همکاران که آشنایی با جراحی های وسیع سیتوریداکشن ندارند، با مارک غیر قابل عمل جراحی ، بیمار را رها می سازند. بسیاری از این بیماران ، قابل جراحی هستند. و در صورت جراحی های دقیق ، می توانند طول عمر قابل قبولی پیدا کنند. پس از جراحی شیمی درمانی حین عمل یا هایپک می تواند کمک درمانی جامعی کند.کانسر های رحم و تخمدان نیازمند بررسی از نظر پخش شدن یا متاستاز در کل بدن هستند. در صورتی که سرطان به حفره ی شکم و لگن محدود باشد، جراحی کامل برداشتن احشاء تناسلی و همچنین لنف نودهای شکم  لگن می باشد. جراحی سیتوریداکشن به معنای خارج کردن تمامی تومورهای بزرگ پخش شده در حفره شکم و لگن است.
این جراحی در مراکز مجهز در دستان جراح سرطان مجرب امکان پذیر می باشد. شیمی درمانی حین عمل جراحی یا هایپک به عنوان درمان کمکی ، نقش بسزایی در بهبود کامل بیماری خواهد داشت.
دکتر حسین گندمکار به عنوان یکی از جراحان سرطان پیشگام در این امر شناخته شده هستند و ایشان اولین نفری هستند که در مرکز دولتی و در دانشگاه تهران این عمل جراحی را انجام دادند و در حال حاضر با داشتن رکورد بیشترین تعداد عمل جراحی هایپک در مراکز دولتی مطرح می باشند.
این جراحی مستلزم انجام دایسکشن دقیق لنفاوی و آشنایی با اصول انکولوژی جراحی می باشد. شناخت کافی از آناتومی های پیچیده حفره شکم ، به تکمیل درمان و انجام درست جراحی کمک خواهد کرد. حفره پریتوئن شامل حفره ای در شکم و لگن است که احشاء شکمی دستگاه گوارش داخل این حفره قرار گرفتند. گاهی سرطان های اولیه در این حفره ایجاد می شود و گاهی سرطان های دیگر احشاء شکمی به این عضو حمله و متاستاز می دهند. در مواردی درگیری این عضو ، باید ابتدا با جراحی کامل ، کل حفره شکم و لگن را پاکسازی کرد و تمامی تومورهای داخل فضای شکم و لگن را با جراحی دقیق و کامل خارج کرد. پس باید جهت تکمیل درمان و نیز افزایش طول عمر و کاهش احتمال عود ، بیمار را مورد شیمی درمانی  با درجه حرارت بالاحین جراحی قرار داد.هایپک تکمیل کننده این جراحی است و به هیچ وجه جای جراحی کامل را نمیگیرد.
هایپک باید توسط پمپ هایی با سیسم مکش و دهش بسته انجام شود. هرگونه نشت ماده شیمی درمانی برای پرسنل بسیار خطرناک است. هایپک روش تکمیلی درمان است و باید پس از محاسبه دقیق دوز و انتخاب داروی مناسب انجام شود.
دکتر گندمکار به عنوان پایونیر و بنیان گذار انجام این روش جراحی در مراکز دولتی و دانشگاه تهران می باشد. تجربه دکتر گندمکار و همکاران در این زمینه سبب شده است که بیمارانی را که قبلا مارک غیر قابل جراحی می خوردند با این متد جراحی، عمل شوند وطول عمر قابل قبول پیدا کنند.​​​​​​​

مقالات آموزشی
ویدیوها