سرطان رحم و ضمائم

سرطان های رحم ، سرویکس یا گردن رحم و ضمائم رحم از جمله سرطان های با پیش آگهی نامطلوب هستند. که باید به دقت مورد اقدامات تشخیص درمانی قرار گیرند . هرگونه اهمال کاری نتایج غیر قابل جبران دارد . طول عمر بیماران به شدت کاهش می یابد. جراحی باید کامل باشد و کلیه نسوج لنفاوی و سطوح سروزال و بعضی از قسمت های دستگاه گوارش نیز خارج شود. گاهی در این تومورها ، نیاز به تخلیه کامل لگن است که طی آن تمامی احشاء لگن شامل رکتوم ، رحم ، تخمدان ها ، مثانه حالب ها جراحی می شوند. گاهی حین جراحی شیمی درمانی با درجه حرارت بالا یا هایپک جهت افزایش بقاء استفاده می شود. کانسر های رحم و تخمدان نیازمند بررسی از نظر پخش شدن یا متاستاز در کل بدن هستند. در صورتی که سرطان به حفره ی شکم و لگن محدود باشد، جراحی کامل برداشتن احشاء تناسلی و همچنین لنف نودهای شکم  لگن می باشد. جراحی سیتوریداکشن به معنای خارج کردن تمامی تومورهای بزرگ پخش شده در حفره شکم و لگن است.
این جراحی در مراکز مجهز در دستان جراح سرطان مجرب امکان پذیر می باشد. شیمی درمانی حین عمل جراحی یا هایپک به عنوان درمان کمکی ، نقش بسزایی در بهبود کامل بیماری خواهد داشت.
دکتر حسین گندمکار به عنوان یکی از جراحان سرطان پیشگام در این امر شناخته شده هستند و ایشان اولین نفری هستند که در مرکز دولتی و در دانشگاه تهران این عمل جراحی را انجام دادند و در حال حاضر با داشتن رکورد بیشترین تعداد عمل جراحی هایپک در مراکز دولتی مطرح می باشند.
این جراحی مستلزم انجام دایسکشن دقیق لنفاوی و آشنایی با اصول انکولوژی جراحی می باشد. شناخت کافی از آناتومی های پیچیده حفره شکم ، به تکمیل درمان و انجام درست جراحی کمک خواهد کرد. در صورت جراحی کامل ، بیمار می تواندطول عمر قابل قبولی داشته باشد.

مقالات آموزشی
ویدیوها