کیست­ های کبد

کیست ­های ساده و بیماری پلی­کیستیک کبدی

کیست­ های کبد ممکن است مادرزادی یا  اکتسابی باشند نوع اکتسابی ممکن است نئوپلاستیک یا عفونی باشد. کیست­ های ساده در 10% بیماران رخ می­دهد و اکثر آنها کوچک و بدون علامت بوده و حاوی مایع شفاف سروزی هستند و با درخت صفراوی ارتباطی ندارند.
کیست­ های ساده  گاهی به اندازه ­ای بزرگ می­شوند که سبب درد و سیری اولیه یا انسداد مجاری صفراوی سگمانتال بعلت اثر فشاری توده می­شوند. داخل کیست­ های بزرگتر ممکن است خونریزی رخ دهد و منجر به علائمی شود که تشخیص آن را از کیست ­های نئوپلاستیک و عفونی مشکل کند. آسپیراسیون سوزنی ممکن است علائم کیست­ های ساده را از بین ببرد، اما آنها تقریباً همیشه عود می­کنند. به­ همین دلیل درمان استاندارد در این کیست ­های علامت­دار برداشتن پوشش آن با جراحی است[1].
بیماری پلی­کیستیک کبد یک اختلال اتوزومال غالب است که کیست­ های متعددی ایجاد می­کند که از نظر میکروسکوپی شبیه کیست­ های ساده هستند. این بیماران اغلب بیماری پلی­ کیستیک کلیه هم دارند که ممکن است به نارسایی کلیوی منجر شود. در این وضعیت درمان رزکسیون جراحی منطقه ­ای از کبد است که درگیری بیشتری دارد بعلت درگیری وسیع کبد برداشتن پوشش[2] کیست­ها به تنهایی بندرت مؤثر است. در برخی موارد شدید بیماری، بویژه زمانی که کارکرد تولید کبد دچار اختلال شده باشد، پیوند کبد گزینه درمانی است.

نئوپلاسم ­های کیستیک
کیست­ های نئوپلاستیک کبد (سیست آدنوما یا سیست آدنوکارسینوما) نادر هستند. سیست ­آدنوما در زنان بالای 40 سال رخ  می­دهد و تمایل به عود داشته و مستعد بدخیمی است. این تومورهای کیستیک که معمولاً منفرد و بزرگ هستند (> 10 سانتی­متر)، از چند فضا با دیواره­ های نازک با دیواره­ های نازک تشکیل شده و حاوی مایع موسینی هستند.
در سونوگرافی و CTاسکن ممکن است اکوهای داخلی پیوسته و ثابت با دیواره­­ ها یا رشد پاپیلری­ ها به درون کیست را نشان ­دهد. ندول­ های جداری (mural) ممکن است دیده شود. دیواره ­های کیست و ندول­ های مورال در CTاسکن همراه با کنتراست تقویت می­شوند. بدلیل استعداد بدخیمی این ضایعات، جراحی درمان ارجح است. روش ­های غیرجراحی شامل مارسوپیالیزاسیون (ایجاد یک کیسه[3])، درناژ به داخل فضای پریتوئن و درناژ به داخل دستگاه گوارش بعلت بالا بودن عود و عفونت کنترااندیکه است علاوه­ برآن ناتوانی در حذف کامل کیست با روش ­های ذکر شده، خطر بدخیمی همچنان وجود خواهد داشت.

[1] - unroofing
[2] - unroofing
[3] - Pouch