​انجام جراحی اورژانس :
تابلوي باليني بيمار ( شرح حال و معاینه و آزمایشات و گرافی های شکم )مي‌‌تواند اطلاعات حياتي در رابطه با نياز به جراحي مبرم[1] يا اورژانسي[2] ارائه دهد. تهوع و استفراغ شديد، درد شديد، افزايش ضربان قلب، تب، پريتونيت موضعي، لکوسيتوز، اسيدوز، شواهد انسداد در تصاوير راديولوژي همگي نيازمند جراحي اورژانس هستند به‌‌دليل آنکه اين علائم مؤيد شروع احتقان مي‌‌باشند. احتقان به اين معناست که پريتونيت موضعي، اسيدوز، لکوسيتوز، تغيير رنگ پوست وجود دارد که مطرح‌کننده‌‌ نکروز بافت زيرين است. در‌صورتي‌که محتويات فتق محتقن شود جراحي اورژانسي ضروري است و تلاش براي جااندازي فتق به روش غيرجراحي نبايد انجام شود و محتويات محتقن داخل فتق، بايد با روش جراحي به داخل شکم باز گردانده شوند.
 
سابقه‌‌ي جراحي

عوامل خطر فتق انسیزیونال :
۱-برش جراحي قبلي،
۲-محل نقص فاسيا در فتق،
۳-از‌ هم گسيختگي فاسيا در گذشته،
 ۴-عفونت زخم پس از جراحي شکمي،
۵- سابقه‌‌ وجود استومي يا درن در جدار شکم
فاکتورهاي مرتبط با فتق
در‌صورتي‌که سايز و محل فتق به‌‌وسيله معاينه باليني امکان‌پذير نباشد، سي‌‌تي‌اسکن براي تعيين محل و سايز محل نقص فاسيا در فتق مفيد است.

فاکتورهاي مرتبط با بيمار
فاکتورهاي خطر قابل تغيير
۱- شرايط عملکردي بيمار،
۲-مصرف دخانيات، چاقي،
۳-بيماري‌‌هاي زمينه‌‌اي همراه باشد.
۴-بهينه‌‌سازي تغذيه.
۵-تنظيم وزن براي بيماران چاق
 ۶-قطع مصرف دخانيات
۷-ديابت (هموگلوبين A1C بايد به حد طبيعي برسد و در‌ صورت امکان، قبل از جراحي غير اورژانس، کمتر از 7 باشد.)
۸- پيشگيري از ترومبوآمبولي وريدي ، پروفيلاکسي[3] مکانيکي با ابزار فشارنده براي بسياري از بيماران مناسب است اما بيماران در معرض خطر بيشتر ممکن است از پروفيلاکسي دارويي (ضدانعقاد) سود ببرند.
 
تصميم‌‌گيري حول‌‌‌‌‌وحوش جراحي
۱-زودتر راه افتادن بيمار
 ۲-جايگزيني کنترل درد به‌‌وسيله داروهاي غيرمخدر نظير ليدوکائين، بلوک موضعي سطح عضله عرضي شکم و بلوک‌هاي نخاعي[4] و فوق سخت‌شامه‌‌اي[5]

​​​​​​​مشاوره‌‌ با بيماران

مشاوره با بيماران قبل از عمل شامل آگاهي بخشيدن در مورد احتمال احتقان يا انسداد گوارشي قبل از ترميم مي‌‌باشد، اين نکته ضروري است که بيمار خطر ترميم در مقايسه با درمان غيرجراحي را، به‌‌خصوص هنگامي که ريسک عمل جراحي و عوارض و مرگ‌‌ومير آن بالا مي‌‌باشد، متوجه شود. عوارض خاص مرتبط با ترميم فتق از جمله خطر تجمع سروما[6]، عفونت مش، گيرافتادگي عصب و آسيب روده بايد مرور شوند .

[1] - Urgent
 
[2] - Emergent
 
[3] - Prophylaxis
 
[4] - Spinal
 
[5] - Epidural
 
[6] - Seroma