در برخی سرطان های خونی مثل لنفوم ها و گاهی به شکل متاستاز یا پخش شدن سرطان از احشاء سرو صورت و دستگاه گوارش ، بیمار دچار سرطان غدد لنفاوی می شود. در برخورد با این بیماران ابتدا معاینه و شرح حال دقیق اخذ می شود و علل عفونی (ویروسی ،میکروبی ) کنار گذاشته می شود و سپس به کمک تصویر برداری هایی مثل سونوگرافی ، MRI ، و CT  اسکن محل دقیق سرطان مشخص می شود و سپس با استفاده از روش های نمونه برداری ( نمونه برداری سوزنی با سوزن نازک. FNA یا کلفت CNB ) سعی در تشخیص نوع سرطان می شود. گاهی به ویژه در سرطان های خونی مثل لنفوم باید نمونه های سنجی با کمک روش های جراحی تهیه شود. سرطان غدد لنفاوی در بیماری های خونی مثل لنفوم بجز نمونه برداری جراحی ،نیاز به جراحی تکمیلی ندارند .اما در مواردیکه سرطان از احشاء دیگر به غدد لنفاوی متاستاز کرده است نباز به جراحی های وسیع شامل برداشتن منبع اصلی و سپس دایسکسیون لنفاوی گردن است.
دایسکسیون لنفاوی گردن، نیازمند آشنایی کامل به آناتومی سر و گردن ،عروق ماژور سرو گردن ، اعصاب جمجمه ای و .... می باشد. جراحی های دایسکسیون لنفاوی گردن ،نیازمند تجربه بالای جراح می باشد. هرگونه جراحی ناقص ،سبب کاهش طول عمر بیمار و افزایش احتمال متاستاز و عود موضعی می باشد .
دکتر گندمکار و بیمارستان امیراعلم به عنوان مرکز قدیمی پذیرنده بیماری های سرو گردن دانشگاه تهران مطرح است و آمار بیشترین تعداد دایسکسیون لنفاوی در سطح کشور را دارا هستند .
در زمینه سرطان های خونی، دکتر گندمکار با تشخیص این سرطان ها در غدد لنفاوی به شمار زیادی از مبتلایان کمک شایانی کرده است.​​​​​​​

سرطان غدد لنفاوی

مقالات آموزشی
ویدیوها