سرطان پستان

عموما پس از جراحی های سرطان برست پس از اتمام درمان های کمکی مثل شیمی درمانی و رادیوتراپی ، بیماران مورد بازسازی قرار می گیرند. بازسازی توسط روش های جدید با کمک پروتز و نسج انجام می شود. پروتز باید از جنس های خوب باشد تا عوارض ناگوار برای بیمار نداشته باشد. نسوج مورد استفاده جهت بازسازی می تواند از پشت و عضله لاتیموس باشد یا از عضله شکم ( فلپ ترام ) باشد. 
بازسازی باید با دقت و وسواس انجام شود. عروق پایه فلپ باید به دقت دایسکسیون و حفظ شود. عدم دقت در دایسکسیون می تواند باعث آسیب عروق فلپ شود. 
دکتر گندمکار با داشتن فوق تخصص جراحی سرطان و جراحی ترمیمی (oncosurgery and oncoplastic surgery) در زمینه بازسازی سرطان های مختلف و سرطان سینه فعال هستند و بیماران بسیاری در این حیطه دارند.​​​​​​​
​​​​​​​در سرطان های پیشرفته برست که امکان حفظ نسج سینه یا پستان وجود ندارد نیاز به عمل جراحی شامل برداشتن کامل نسج سینه می باشد. در این موارد نیاز به برداشتن غدد لنفاوی زیر بقل نیز می باشد.در دایسکسیون زیر بقل باید عروق زیر بقل یا آگزیلاری و همچنین اعصاب مختلف زیر بغل شامل اعصاب توراکودورسال ، لانگ توراسیک و مدیان پکتورالیس باید دایسکسیون و حفظ شود. آسیب به این اعصاب طی جراحی زیر بقل سبب عوارض حرکتی بعد عمل خواهد بود. جراحی ناقص و عدم پاکسازی نسوج لنفاوی ، سبب عود خواهد بود. در دایسکسیون لنفاوی زیر بقل، علاوه براینکه باید کامل نسوج لنفاوی خارج شود، بایداز برداشتن اضافه تر هم پرهیز شود. در مواردیکه لنفنود درگیر در کلینیک و رادیولوژی ( سونوگرافی و MRI ) وجود ندارد، جراحی به شکل برداشتن لنف نودهای پیش قراول یا  sentinle می باشد. در این روش به کمک مواد پزشکی هسته ای و همچنین گاماپروب ، و نیز تزریق مواد رنگی ( متیلن بلو ) لنفنود پیش قراول شناسایی شده و سپس جهت پاتولوژی حین عمل ( فروزن) ارسال می شود. 
در صورت درگیری لنفاوی پیش قراول در فروزن ، باید جراحی کامل زیر بقل انجام شود . دکتر گندمکار در زمینه سرطان سینه دوره فوق تخصصی جراحی سرطان سینه و بازسازی را گذرانده اند و بیماران بیشماری در این حیطه توسط ایشان جراحی شده اند.
​​​​​​​در مواردیکه درگیری برست ، محدودتر می باشد. جراحی های حفظ برست یا  BCT قابل انجام است . در این روش ها ، با برش های انکوپلاستیک ، جراحی حفظ سینه انجام می شود . در این روش ها سینه کاملا تخلیه نمیشود و با برش های مخصوص انکوپلاستیک ، سینه حفظ می شود. نکته این برش ها ، نتایج مطلوب زیبایی می باشد یعنی علاوه بر پاکسازی جراحی سرطان باید بازسازی جوری انجام شود که نتایج مطلوب زیبایی حاصل شود. حین جراحی باید فروزن یا بررسی پاتولوژی حین عمل انجام شود. مارژین ها یا حاشیه های پاک باید توسط جراحی حاصل شود در این موارد هم باید زیر بقل یا آگزیلا از نظر لنفاوی کاملا بررسی شود. با روش های بررسی لنف نود پیش قراول ( sentinle ) باید ابتدا درگیری لنفاوی آگزیلا تعیین شود و در صورت درگیری ، باید کل آگزیلا تخلیه شود. یعنی نسوج لنفاوی زیر بقل باید دایسکسون و جراحی شود).
انجام روش های حفظ برست ، نیازمند داشتن تیم مجرب در زمینه پاتولوژی ، سونوگرافی ، ماموگرافی و سایر تخصص ها و فوق تخصصی مرتبط می باشد.
تیم درمانی دکتر گندمکار در زمینه جراحی سرطان های حفظ برست، تجارب ارزنده ای دارند و تعداد بسیار زیاد بیماران عمل شده در این حیطه ، موید این قضیه می باشد.

مقالات آموزشی
ویدیوها