​رويکردهاي جراحي
 
ترميم اوليه
ترميم اوليه شامل بستن فيزيکي نقص فتق با بخيه (به تنهايي) است. خطر عود بسیار بالایی دارند.
سوال : چه کسانی کاندیدای ترمیم اولیه فتق هستند؟
فتق‌هايي که ريسک عود کمتري دارند. فتق‌هاي بسيار کوچک و فتق‌هاي اوليه در بيماراني که ريسک فاکتورهاي حداقلي براي عود دارند مانند چاقي و مصرف سيگار.

ترميم با مش
مش‌هاي مصنوعي غيرقابل جذب [جنس پرولن]براي دستيابي به ترميم دائمي فتق‌ها بسيار شايع است. در فتق‌هايي که ريسک بالاي عود دارند از مش استفاده مي‌شود. مش ممکن است باعث واکنش‌هاي بافتي موضعي شود که مي‌تواند به بروز اسکار، تشکيل سروما و نيز خوردگي (Erosion) مش به داخل بافت‌هاي اطراف منجر شود. اروزيون در حالتي که مش در فضاي صفاقي و در تماس مستقيم با ساختارهاي احشايي قرار گرفته است مشکل‌ساز شود. برخي از مش‌ها با هدف قرارگيري در فضاي داخل صفاقي با ويژگي‌هاي بيوشيميايي ساخته مي‌شوند تا اين خطر را کاهش دهند. مش همچنين به‌عنوان يک جسم خارجي در معرض عفونت قرار دارد که ممکن است درمان آن به سختي انجام شود.
توجه : مش بيولوژيک و مش‌هاي قابل جذب [مرسیلن]به نسبت انواع مصنوعي و غيرقابل جذب کمترمستعد عفونت هستند. بنابراين مواد بيولوژيک و مواد مصنوعي قابل جذب در موارد آلودگي‌هاي داخل شکمي و يا ديابت کنترل‌نشده که در آنها ريسک عفونت مش بالاست و/يا درمواردي‌که فقط ترميم موقتي مد‌نظر است استفاده مي‌شود.
توجه :هنگامي که ريسک کار گذاشتن مش[1] بسيار بالاست ممکن است با هدف به حداقل رساندن عوارض مرتبط با مش، با پذيرفتن ريسک عود حتي براي نقايص بزرگ هم از ترميم اوليه استفاده شود.

تکنيک‌هاي ترميم با روش جداسازي اجزا[2]
عموماً براي فتق‌هاي بزرگ‌تر و پيچيده‌تر خط وسط ديواره شکمي به‌کار مي‌رود که شامل فتق‌هاي راجعه مي‌شود. اين مانورها مي‌توانند تا 10 تا 12 سانتي‌متر پيشرفت به‌سمت خط وسط براي بستن نقص ايجاد کنند، همچنين جداسازي اجزا مي‌تواند براي تسهيل تعبيه مش زيرين پره‌پريتونئال هم به‌کار رود که به‌صورت سدي در برابر اروزيون عمل مي‌کند.

رويکرد با تهاجم حداقلي در برابر رويکرد باز
فوايد لاپاروسکوپی: آسيب انسيزيونال بالقوه‌ي کمتر، طول مدت بستري کمتر ، ريکاوري سريع‌تر و کاهش چشمگير در عفونت (بیشترین فایده)
فواید رويکرد باز: مسير مستقيم‌تري با مدت زمان کوتاه‌ترو عدم نياز به بيهوشي عمومي و دایسکسیون و انترولیز کمتر

[1] - Mesh Implantation
 
[2] - Components Separation Repair