درمان کنسر پستان
درمان  کنسر برست یک تلاش چند تخصصی شامل رادیولوژیست، جراح پستان و پلاستیک، انکولوژیست مدیکال و پرتودرمانی، پاتولوژیست، متخصص زنان و پرستار انکولوژی، پرسنل خدمات اجتماعی و روانپزشک است. این درمان شامل درمان­های موضعی، اجوانت، و نئواجوانت است که برای علاج بیماری در نظر گرفته شده است تا عود سیستمیک را کاهش دهد و سروایوال و کیفیت زندگی را افزایش دهد.

درمان­های لوکال

جراحی
بیماری غیرتهاجمی (DCIS) نیاز به تعیین مرحلۀ آگزیلا ندارد. مگراینکه بیماری وسیع نباشد. لامیکتومی معمولاً در تومورهای زیر 4سانتی­متر با توجه به سایز برست، امکان­ پذیر است.لامپکتومی معمولاً با پرتودرمانی بعد از جراحی همراه است. تفاوتی در سوایوال ۵ ساله بیماران بین ماستکتومی ولامپکتومی به همراه رادیاسیون وجود ندارد. هر دو انتخاب در مورد عود لوکال مشابه هستند. نوع کنسر پستان، مثل داکتال یا لوبولار بودن، در انتخاب نوع درمان جراحی فاکتور مهمی نمی­باشد. ماستکتومی کامل دوطرفه پروفیلاکتیک در بیمارانی که ریسک بسیار بالای کنسر برست دارند نیز میتواند انجام گیرد. لامپکتومی، Excision وسیع، Excision سگمنتال و پارشیل ماستکتومی، همه به Excision بدخیمی باحاشیه کاملاً سالم و پاک از بدخیمی میکروسکوپی  اطلاق می­شود. لامپکتومی هم در موارد DCIS هم درکارسینوم تهاجمی کاربرد دارد.
درماستکتومی ساده کل پستان همراه فاشیای عضله پکتورال برداشته می­شود. درماستکتومی رادیکال مدیفیه ماستکتومی توتال به همراه دایسکشن آگزیلا انجام می­گیرد.
اندیکاسیون­های نسبی ماستکتومی عبارتند از: درگیری لنفاتیک پوستی، تومورهای وسیع، مولتیپل بودن تومور، نخواستن یا عدم امکان پرتودرمانی، و نتیجه زیبایی غیرقابل قبول بعد از لامپکتومی.
ارزیابی آگزیلا در تعیین Stage کنسر پستان و درمان آن نقش کلیدی دارد. آگزیلایی که در معاینه بالینی [ و در تصویر برداری ها]منفی است، تزریق یک کلویید رادیواکتیو یا/ و blue dye به جراح این امکان را می­دهد که اولین لنف­نودی که لنف پستان به آن درناژ می­شود را شناسایی کند. به ­صورت تیپیک تعداد کمی از لنف نودها مارکر را جذب می­کنند. این لنف­نودها شناسایی و با برش کوچک خارج می­شوند. در بیوپسی لنف نود نگهبان، دایسکشن کمی لازم است و آسیب اعصاب و لنفاتیک بازو نیز کمتر خواهد بود. تعیین مرحله بیماری در آگزیلا براساس ارزیابی هیستوپاتولوژیک لنف­نودهای نگهبان انجام می­گیرد.
نکته : دایسکشن اگزیلا در موادی که  لنف نود نگهبان مثبت است یا معاینه بالینی آگزیلا مثبت است، اندیکاسیون می­یابد.
در دایسکشن آگزیلا، لنف­نودهای سطح I (چربی آگزیلا، لترال به عضلۀ پکتورال ماژور) و لنف­نودهای سطح II (زیر عضله پکتورال ماژور) و گاهی لنف­نودهای سطح III (سوپرومدیال نسبت به عضلۀ پکتورال مینور) برداشته می­شوند. ​​​​​​​