تصاویر رادیولوژیک طحال

عکس ساده شکم

طحال طبیعی بندرت در عکس ساده شکم دیده می­شود. ولیکن در صورت اسپلنومگالی جابجایی کولون به سمت پائین و یا معده به سمت داخل وجود دارد و یا دیافراگم چپ به سمت بالا رفته است. سایه طحال بزرگ شده را هم می­توان دید. شکستگی دنده­ های تحتانی چپ دلیل بر پارگی همزمان طحال است.

سونوگرافی
سونوگرافی ابزار مفیدی برای ارزیابی اندازه طحال است. در سونوگرافی ممکن است بزرگی طحال، کیست­ های طحال یا آبسه ­های طحالی دیده شود . سونوگرافی شکم یکی از بهترین راه­ ها برای ارزیابی سریع بیمار ترومایی جهت وجود خون در شکم است .

توموگرافی کامپیوتری
CTاسکن با استفاده از کنتراست خوراکی یا وریدی، مفیدترین تکنیک تصویربرداری برای مشخص کردن اندازه طحال و کشف صدمات طحالی است. CTاسکن همچنین می­تواند اطلاعات مفیدی راجع به صدمات یا بیماری ­های اعضاء مجاور فراهم نماید. کیست­ ها و آبسه­ های طحال به وضوح با CTاسکن نشان داده می­شود و می­توان درناژ آن­ها را از طریق پوست تحت هدایت CT انجام داد. از CT اسکن می­توان برای پیگیری صدمات طحالی و دریافت اطلاعاتی درباره عروق طحالی استفاده کرد ولی سونوگرافی ارجح است. چون به بیمار اشعه داده نمی­ شود.

اسکن­ های رادیونوکلاید
اسکن­ های رادیو نوکلاید برای پیدا کردن طحال ­های فرعی گم شده، در مواردی که اسپلنکتومی جهت کنترل اختلال خونی زمین ه­ای موفقیت ­آمیز نبوده است، یا در مواردی که اختلال خونی پس از یک دوره بهبودی دوباره برگشت می­کند، کمک کننده است.
اسکن­ های رادیونوکلاید در افتراق یک طحال فرعی از تومور دُم پانکراس نیز می­توانند کمک کننده باشند. اسپلنوزیس[1] در نتیجه جذب در  مکان­ های نابجا اتفاق می­افتد.

آنژیوگرافی
CT آنژیوگرافی سریع با برش­ های نازک[2] به ­وسیله کاتتریزاسیون شریان طحالی جانشین ارزیابی در بیمارانی شده است که بعد از تروما Stable بوده ولی در سونوگرافی آنان مایع داخل شکمی وجود دارد.
CT آنژیوگرافی همچنین در نشان دادن ترومبوز ورید طحالی قابل استفاده است و به طراحی عملیات کم کردن فشار ورید پورت کمک می­کند. آنژیوگرافی همچنین در ارزیابی تومورهای طحالی مفید است. آمبولیزه کردن شریان طحالی ممکن است در کاهش خونریزی در جراحی باز یا لاپاراسکوپیک برداشتن طحال مفید باشد.از آمبولیزاسیون نسبی طحال درکنترل  هیپراسپلنیسم در کودکان که همراه فشارخون پورتال است و کنترل خونریزی در بیمارانی که دچار صدمات طحالی شده ­اند استفاده می­گردد.

[1] - Splenosis= وجود بافت طحالی در نتیجه کاشته شدن خودبخود این بافت در قسمت­های دیگر بدن
[2] - Thin slice rapid CT angiography