کمک ­های بیشتر جهت تشخیص
کمک­ های جدیدتر جهت تشخیص شامل gene expression profiling است که در حقیقت اندازه­ گیری فعالیت هزاران ژن  به­ طور همزمان برای ارائه تصویری از عملکرد سلولی است. برای مثال جهت افتراق بین ضایعات تیروئیدی خوش­خیم و بدخیم می­تواند استفاده شود. اندازه ­گیری فرکانس اتفاق ژن­ های مختص به سرطان همچنین می­تواند اطلاعات پروگنوستیک و پیش­بینی کننده برای بیماران و همچنین راهنمایی برای اونکولوژیست ­ها باشد.
 
مرحله ­بندی و درجه­ بندی
مرحله­ بندی سرطان­ ها را براساس نمای تومور اولیه و وجود یا عدم وجود گسترش ناحیه ­ای یا دور دست تومور اولیه به گروه ­های مختلفی تقسیم می­کند. این گروه­ بندی به پزشکان در پیش­ بینی پیش­ آگهی و در تعیین درمان صحیح کمک می­کند.
شایع­ترین سیستم مرحله ­بندی سرطان، (TNM) Metastasis و Tumor, Node (AJCC) American Joint Committee on Cancer می­باشد.
مرحله­­ بندی برای بعضی سرطان­ ها شامل درجه ­بندی بافتی تومور اولیه به سه درجه است:
 درجۀ اول= خوب تمایز یافته (Low grade)
درجۀ دوم= متوسط تمایز یافته (intermediate grade) و
درجۀ سوم= بد تمایز یافته/ آناپلاستیک (high grade).
علاوه بر این در هشتمین ویرایش سیستم مرحله بندی AJCC، بیومارکر­ها جهت تعیین بیشتر مرحلۀ تومور به ­کار رفته می­شوند. تومور مارکرها موادی هستند که توسط تومورها یا توسط بدن در پاسخ به تومور تولید می­شوند. ترشح تومور مارکر در تشخیص، مرحله ­بندی، ارزیابی پاسخ به درمان و کشف عود تومور کمک کننده است. تومور مارکرها ممکن است به 3 دستۀ کلی تقسیم شوند: پروتئین­ها، موتاسیون­های ژنی، و تغییرات اپی­ژنتیک. تومورمارکرهای پروتئینی می­تواند آنزیم ­ها، هورمون ­ها یا آنتی ­ژن ­های جنینی باشند.

مدیریت
مدیریت سرطان در عصر حاضر نیازمند برخورد درمانی چند جانبه است که اغلب شامل جراحی، کموتراپی و رادیاسیون است. پزشکان از هر تخصصی (جراحی، داخلی، و انکولوژی رادیاسیون) بایستی یک دانش کاری از دیگر تخصص ­ها داشته باشند. پیش­ آگهی ­ها وقتی که داده ­ها از تخصص­ های دیگر جمع شده و برنامه ­های درمانی برای بیماران به بحث گذاشته شود معمولاً ایده ­آل خواهد بود. کارگروهی، ارتباط تیمی و کاربرد استانداردهای ملی برای سرطان ضروری است[1].

[1] - تومور بوردها یا جوینت ­ها، که در آن جراحان سرطان، انکولوژیست­ ها، رادیولوژیست ­ها، رادیوتراپیست ­ها، متخصصان طب تسکینی، اخلاق پزشکی و ... حضور دارند.

​​​​​​​