سرطان اسکالپ ( پوست سر یا جمجمه ) 

سرطان پوست سر یا جمجمه می تواند انواع اسکوآموس (  SCC  ) ، بازال  (  BCC ) و ملانوم باشد.سرطان های پوست سر و صورت می تواند از انواع خوشخیم و بدخیم باشد. برخی موارد بدخیمی پروگنوز یا پیش آگهی خوب ندارند و سبب کاهش طول عمر بیمار می شوند. از این انواع ، می توان به ملانوم های سر و صورت اشاره کرد که در صورت پیشرفت و زخمی بودن، طول عمر بیمار را به مقدار زیادی کاهش می دهند. در برخورد با ملانوم ابتدا باید وسعت درگیری به دقت مشخص شود . این کار توسط سونوگرافی ، CT اسکن ،  MRI  و همچنین  PET  اسکن انجام می شود. در صورت پخش بودن تومور ، عمل های جراحی وسیع توجیهی ندارد. در مواردیکه تومور به سر و صورت محدود است ، جراحی شامل برداشتن وسیع تومور و پوست اطراف و اثبات عدم درگیری توسط پاتولوژی حین عمل یا عمل جراحی با کمک فروزن سکشن می باشد. در ملانوم ها باید نسوج لنفاوی سر و صورت و گردن جهت تعیین پیش آگهی یا پروگنز خارج شوند. در صورت وجود درگیری ، پیش آگهی یا طول عمر بیمار به شدت کاهش پیدا می کند. روش های تکمیلی درمان جراحی برای ملانوم ، روش های ایمنی تراپی است که طی این برنامه درمانی ، به بیمار اینترفرون آلفا تجویز می شود. سایر سرطان های پوست سرو صورت شامل سرطان سلول بازال (  BCC  ) و سرطان سلول اسکوآموس (  SCC  ) است. این سرطان ها ، از ملانوم پیش آگهی بهتری دارند، ولی جراحی باید با دقت انجام شود و به شکل وسیعی انجام شود و حین جراحی مارژین ها یا حاشیه ها باید توسط بررسی میکروسکوپی یا جراحی موهز بررسی شوند.
در برخی موارد  SCC نیاز به دایسکسیون لنفاوی سر و صورت و گردن می باشد.  SCC  هایی که در زمینه زخم های مزمن پوستی  یا محل های سوختگی قدیمی ایجاد می شوند، پیش آگهی خوبی ندارند و باید جراحی وسیع در کنار دایسکسیون لنفاوی انجام شود . هر گونه زخم مزمن در سر و صورتف باید به دقت بررسی شود و در صورت لزوم نمونه برداری های مناسب توسط افراد مجرب انجام شود. 
 دکتر گندمکار در زمینه سرطان های پوستی ، به عنوان ریفرال یا ارجاعی در مرکز بیماری های پوستی دانشگاه تهران ، بیمارستان رازی ، مشغول فعالیت هستند. و تمامی تومورهای مشکل دار و در مناطق حساس سرو صورت ، جهت جراحی انکوسرژری و بازسازی به ایشان ارجاع می شوند.​​​​​​​ سرطان های اسکالپ باید به دقت جراحی شوند. در مواردی مثل  SCC  و ملانوم باید استخوان جمجمه هم برداشته شود . (گاهی قسمت خارجی استخوان و گاهی تمام استخوان ) پس از برداشتن جراحی استخوان ، باید بازسازی توسط روش های مختلف جراحی انکوپلاستیک انجام شود. جهت تکمیل بازسازی ، نیاز به پوست پشت بدن و پوست پاها می باشد . فلپ های اسکالپ بر پایه عروق پوست جمجمه ، جهت بازسازی استفاده می شوند. آشنایی با آناتومی عروقی اسکالپ جهت آماده سازی این فلپ ها ، نکته ضروری و مهم می باشد. در صورت نیاز به برداشتن استخوان جمجمه ، باید مراقب عفونت های مغزی یا مننژیت پس از این جراحی ها بود. این جراحی ها تماما توسط جراح سرطان قابل انجام است. جراح سرطان به اصول برداشتن استخوان جمجمه و نیز بازسازی های متعاقب آن ، آشنایی دارد. 
دکتر گندمکار در طی چندین سال فعالیت در مرکز بیماری های پوست دانشگاه تهران (بیمارستان رازی ) و همچنین فعالیت در مرکز جراحی سرو گردن دانشگاه علوم پزشکی تهران ( بیمارستان امیراعلم ) به عنوان جراح سرطان ارجاعی در زمینه تومورهای اسکالپ در سطح کشور ، بیشترین تعداد عمل جراحی در این حوزه را دارد.

مقالات آموزشی
ویدیوها