​پانکراتیت حاد صفراوی
پانکراتیت به­ طور شایع می­تواند به علت سنگ­ صفراوی باشد. 40% پانکراتیت ­ها به علت مصرف الکل و بیشتر در آقایون می­باشد. وقتی دلیل پانکراتیت سنگ صفراوی باشد، پانکراتیت صفراوی یا پانکراتیت سنگ صفرا نامیده می­شود که به علت انسداد دائم یا موقت مجرای پانکراسی اتفاق می­افتد که معمولاً در محل آمپول واتر به علت یک سنگ بزرگ یا عبور سنگ­های کوچک یا لجن صفراوی اتفاق می­افتد. بیماران با پانکراتیت حاد با درد نواحی فوقانی شکم که معمولاً به پشت تیر می­کشد، مراجعه می­کنند. که در معاینه تندرنس نواحی فوقانی شکم دارند. در موارد شدید ممکن است با علائم تحریک پریتوئن که شکم حاد را تقلید می­کند، مراجعه کنند. تهوع، استفراغ و تب مختصر شایع است. تاکی­کاردی و فشار پایین در صورت هیپوولمی وجود دارد. شدت پانکراتیت حاد براساس کلینیک با آزمایشات و مطالعات تصویربرداری سنجیده می­شود. بعضی از تقسیم­بندی­ها در بدو ورود به تریاژ بیمار کمک می­کند (مثل کرایتریای رانسون) و بعضی بعد از 48 الی 72 ساعت بعد بدست می­آید. درمان بیماران با پانکراتیت حاد صفراوی شامل احیاء اولیه با اصلاح اختلال آب و الکترولیت می­باشد.
نکته :  وقت اپیزود حاد بهبود یافت، کیسۀ­صفرا برای جلوگیری از عود پانکراتیت در اولین فرصت باید برداشته شود.
 اگر شدت پانکراتیت کم تا متوسط باشد، کوله ­سیستکتومی لاپاراسکوپیک 48 الی 72 ساعت بعد از بستری می­تواند انجام شود. تا این زمان درد شکم اکثر بهبود می­ یابد و آمیلاز سرم به حد نرمال باز می­گردد.
تأخیر بیشتر و انجام جراحی در بیماران با پانکراتیت شدید که التهاب موضعی یا بیماری سیستمیک جراحی را با مشکل روبرو می ­سازد، جایز است. در این موارد ERCP با اسفنکتروتومی آندوسکوپیک ممکن است شیوع پانکراتیت راجعه را بین %5-2 در طول 2 سال کاهش دهد. در زمان کوله سیستکتومی کلانژیوگرافی حین عمل جهت تأیید مجاری صفراوی بدون سنگ لازم است.
نکته : آنتی ­بیوتیک برای پانکراتیت شدید و درمان عوارض سپتیک لازم است.
نکته : اگر کوله ­سیستیت حاد وجود داشته باشد، شاید لازم  به انجام کوله ­سیستکتومی تأخیری (Interval cholecystectomy) باشد.
توجه : اسفنکتروتومی آندوسکوپیک اورژانس با خروج سنگ ­ها در بعضی بیماران با پانکراتیت صفراوی شدید، ممکن است باعث نجات جان بیمار شود. و بیمارانی که پانکراتیت صفراوی دارند، شک قوی کلدوکولیتیازیس وجود دارد. و کلینیک بیمار بین 24 تا 36 ساعت با احیا مناسب بهبودی ندارد، باید انجام شود.