هایپک و سیتوریداکشن

کانسر های رحم و تخمدان نیازمند بررسی از نظر پخش شدن یا متاستاز در کل بدن هستند. در صورتی که سرطان به حفره ی شکم و لگن محدود باشد، جراحی کامل برداشتن احشاء تناسلی و همچنین لنف نودهای شکم  لگن می باشد. جراحی سیتوریداکشن به معنای خارج کردن تمامی تومورهای بزرگ پخش شده در حفره شکم و لگن است.
این جراحی در مراکز مجهز در دستان جراح سرطان مجرب امکان پذیر می باشد. شیمی درمانی حین عمل جراحی یا هایپک به عنوان درمان کمکی ، نقش بسزایی در بهبود کامل بیماری خواهد داشت.
دکتر حسین گندمکار به عنوان یکی از جراحان سرطان پیشگام در این امر شناخته شده هستند و ایشان اولین نفری هستند که در مرکز دولتی و در دانشگاه تهران این عمل جراحی را انجام دادند و در حال حاضر با داشتن رکورد بیشترین تعداد عمل جراحی هایپک در مراکز دولتی مطرح می باشند.
این جراحی مستلزم انجام دایسکشن دقیق لنفاوی و آشنایی با اصول انکولوژی جراحی می باشد. شناخت کافی از آناتومی های پیچیده حفره شکم ، به تکمیل درمان و انجام درست جراحی کمک خواهد کرد. ​​​​​​​حفره پریتوئن شامل حفره ای در شکم و لگن است که احشاء شکمی دستگاه گوارش داخل این حفره قرار گرفتند. گاهی سرطان های اولیه در این حفره ایجاد می شود و گاهی سرطان های دیگر احشاء شکمی به این عضو حمله و متاستاز می دهند. در مواردی درگیری این عضو ، باید ابتدا با جراحی کامل ، کل حفره شکم و لگن را پاکسازی کرد و تمامی تومورهای داخل فضای شکم و لگن را با جراحی دقیق و کامل خارج کرد. پس باید جهت تکمیل درمان و نیز افزایش طول عمر و کاهش احتمال عود ، بیمار را مورد شیمی درمانی  با درجه حرارت بالاحین جراحی قرار داد.هایپک تکمیل کننده این جراحی است و به هیچ وجه جای جراحی کامل را نمیگیرد.
هایپک باید توسط پمپ هایی با سیسم مکش و دهش بسته انجام شود. هرگونه نشت ماده شیمی درمانی برای پرسنل بسیار خطرناک است. هایپک روش تکمیلی درمان است و باید پس از محاسبه دقیق دوز و انتخاب داروی مناسب انجام شود.
دکتر گندمکار به عنوان پایونیر و بنیان گذار انجام این روش جراحی در مراکز دولتی و دانشگاه تهران می باشد. تجربه دکتر گندمکار و همکاران در این زمینه سبب شده است که بیمارانی را که قبلا مارک غیر قابل جراحی می خوردند با این متد جراحی، عمل شوند وطول عمر قابل قبول پیدا کنند.

مقالات آموزشی
ویدیوها