سرطان تخمدان 

سرطان های تخمدان ، با پیش آگهی متفاوت بستگی به نوع تومور و نوع جراحی دارند. جراحی های ناقص با کاهش قابل توجه بقاء و طول عمر همراه خواهد بود. جراحی سرطان های تخمدان ، از تخمدان وسیعتر است و باید کلیه سطوح سروزال شکم و لگن پاکسازی شوند. لنف نودهای شکم و لگن باید به دقت دایسکسیون ، اکسیزیون و جدا می شوند.امنتوم یا چادرینه باید کامل خارج شود. برخی از قسمت های دستگاه گوارش مثل آپاندیس هم باید در این جراحی خارج شود . گاهی شیمی درمانی با درجه حرارت بالا حین عمل ( HIPEC  ) نیز برای بیمار انجام می شود.
کانسر های رحم و تخمدان نیازمند بررسی از نظر پخش شدن یا متاستاز در کل بدن هستند. در صورتی که سرطان به حفره ی شکم و لگن محدود باشد، جراحی کامل برداشتن احشاء تناسلی و همچنین لنف نودهای شکم  لگن می باشد. جراحی سیتوریداکشن به معنای خارج کردن تمامی تومورهای بزرگ پخش شده در حفره شکم و لگن است.
این جراحی در مراکز مجهز در دستان جراح سرطان مجرب امکان پذیر می باشد. شیمی درمانی حین عمل جراحی یا هایپک به عنوان درمان کمکی ، نقش بسزایی در بهبود کامل بیماری خواهد داشت.
دکتر حسین گندمکار به عنوان یکی از جراحان سرطان پیشگام در این امر شناخته شده هستند و ایشان اولین نفری هستند که در مرکز دولتی و در دانشگاه تهران این عمل جراحی را انجام دادند و در حال حاضر با داشتن رکورد بیشترین تعداد عمل جراحی هایپک در مراکز دولتی مطرح می باشند.
این جراحی مستلزم انجام دایسکشن دقیق لنفاوی و آشنایی با اصول انکولوژی جراحی می باشد. شناخت کافی از آناتومی های پیچیده حفره شکم ، به تکمیل درمان و انجام درست جراحی کمک خواهد کرد. ​​​​​​​در صورت جراحی کامل و نیز شیمی درمانی حین عمل یا هایپک می توان طول عمر قابل قبولی به بیمار داد.

مقالات آموزشی
ویدیوها