هموروئید
هموروئیدها بالشتک ­های عروقی نرمالی هستند که در کانال آنال قرار گرفته­ اند. هموروئیدها به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم شده و در سه منطقه ثابت مشاهده می­شوند. هموروئیدهای داخلی از بالای خط دندانه­ای منشاء می­گیرند. همورئیدهای خارجی در سطح پایین خط دندانه­ای قرار دارند. با افزایش فشار ناگهانی شکم فقط با عطسه یا سرفه، بافت همورئید به سرعت با خون پر می­شود و سد فیزیکی دیگری ایجاد می­کند که از نشت گاز و مدفوع جلوگیری می­کند.
بیماری همورئید که اغلب باعث بیرون­ زدگی با خون­ریزی هموروئیدال می­شود، با یبوست و زورزدن هنگام دفع تسریع می­شوند. حاملگی، افزایش فشار لگن (آسیت، تومورها)، هایپرتنشن پورت و اسهال شدید بروز علائم همورئید را تحت­ تأثیر قرار می­دهد.
چون مخاط رکتوم در قسمت فوقانی خط دندانه­ای فاقد عصب می­باشد، خون­ریزی از هموروئید داخلی معمولاً بدون درد می­باشد. برعکس، همورئید خارجی با آنودرم غنی از عصب پوشیده شده و هنگامی که ترومبوز اتفاق می­افتد، معمولاً باعث ایجاد درد می­شود.

تظاهرات بالینی و ارزیابی هموروئید
مدت زمانی که بیمار در دستشویی صرف کرده و یا  زور می­زند، نشان­ دهنده عادات قابل اصلاحی است که می­تواند علائم بیمار را بهبود بخشد. وجود خون هنگام پاک کردن بدن در دستمال توالت، همراه با یک مدفوع سفت و یامخلوط با مدفوع می­تواند در افتراق بین خون­ریزی از همورئید، خون­ریزی از شقاق و خون­ریزی از کانسر کمک کننده می­باشد.
یک بیمار با همورئید داخلی علامت ­دار معمولاً از خون­ریزی شفاف بدون درد شکایت می­کند که اغلب هنگام پاک کردن بدن روی دستمال توالت و یا به صورت قطرات خون در دستشویی مشاهده می­شود. به­ ندرت حجم خون به اندازه­ای است که باعث آنمی شود. بیماران همچنین ممکن است بیرون ­زدگی بافت داشته باشند، همورئیدهای درجه یک پرولاپس پیدا نمی­کنند و برای دیدن آن­ها، باید آنوسکوپ استفاده شود. همورئید داخلی درجه 2 با دفع بیرون می­زند و خودبخود به محل آناتومیک خود برمی­گردند. هموروئید داخلی درجه 3 با دفع بیرون می­زند  و با دست  جااندازی می­شود. هموروئیدهای درجه 4 قابل جااندازی نمی ­باشند. معاینه بیمار در وضعیت نشسته در دستشویی و زورزدن می­تواند کمک کننده باشد. این حالت اجازه ارزیابی دقیق­ تری از درجه پرولاپس داخلی یا پرخونی خارجی که اتفاق می­ افتد را می­دهد.
همورئیدهای خارجی، پس از حرکات روده، پر خون شده و ناراحت کننده می­شوند ولی خون­ریزی نمی­کنند. گاهی خون داخل همورئید خارجی لخته شده و این ترومبوز باعث درد و ایجاد توده قابل لمس و سفت شده و گاهی آبی- بنفش در کنار آنال ورج می­شود.
​​​​​​​
درمان همورئید
همورئیدهای بدون علامت بهتر است به حال خود رها شوند. درمان زیبایی اندیکاسیون ندارد. مواد حجم دهنده (مثلاً مشتقات پسلیوم [ در عطاری ها با نام اسفرزه عرضه می شود.])، مصرف آب، جلوگیری از یبوست و کاهش زمان نشستن در دستشویی و زورزدن توصیه می­شود.
توجه : همورئید داخلی درجه 1 با داروهای موضعی و در صورت وجود خون­ریزی با اسکلروتراپی تزریقی یا کواگولاسیون مادون قرمز درمان می­شود. دور پایه همورئید داخلی درجه یک بزرگ، یا درجه دو و  بعضی موارد درجه سه، باندهای لاستیکی سفت قرار داده می­شود. باند انداختن به صورت سرپایی و با آنوسکوپ انجام شده و باعث ایجاد ایسکمی و ریزش بافت اضافی همورئید می­شود.
نکته : جراحی همورئیدکتومی برای همورئیدهای درجه چهار، همورئید درجه سه مرکب (mixed) با جزء خارجی بزرگ و در برخی شرایط اورژانسی (مانند حمله حاد و همورئید با گانگرن، زخم شدید) انجام می­شود. جراحی از برداشتن تا هموروئیدوپکسی[1] متفاوت است.
همورئیدهای خارجی معمولاً مشکلات اندکی ایجاد می­کنند. برخلاف تصور عموم، همورئیدها باعث خارش و سوزش نمی­شوند. پوست اطراف مقعد است که محل خارش می­باشد. گرچه همورئیدهای خارجی بزرگ با حفظ بهداشت اطراف مقعد تداخل ایجاد کرده و به­ صورت غیرمستقیم با خارش همراهی دارد. در این بیماران برداشتن آن اندیکاسیون دارد. که معمولاً تحت بی­حسی موضعی و با کمک داروهای آرامبخش[2] انجام می­شود.
 
توجه : هموروئیدهای ترومبوزه خارجی، خودبخود بهبود یافته و به­طور معمولی طی 10-7 روز برطرف می­شوند. کرم­ ها، شیاف­ها و داروهای موضعی مؤثر نمی­ باشند. چنانچه بیمار در  48-24 ساعت اول بعد از ترومبوز دیده شود، درمان شامل برداشتن همورئید ترومبوزه، تحت بی­حسی موضعی است. اگر بیمار در دوره بیماری با تأخیر ویزیت شود، معمولاً بهبودی خودبخودی اتفاق افتاده و درمان محافظتی و نگهدارنده انجام می­شود. نشستن در لگن آب یا وان حمام، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID)، استامینوفن و استفاده از یخ توصیه می­شود. باید از بستن پاکه­ ها جلوگیری شود زیرا به راحتی فشار را در آنوس بالا برده و درد و تورم را افزایش می­دهد. به ­ندرت پوست پوشاننده ترومبوزه زخمی می­شود که این حالت یک اندیکاسیون برای برداشتن می­باشد.

[1] - hemorrohoidopexy
[2] - sedation