سارکوم کاپوزی
با اپیدرمی ایدز، شیوع KS افزایش یافته است. مردان همجنس­گرا و دو جنس­گرا بسیار بیشتر از سایر افراد مبتلا به ایدز به KS مبتلا هستند. این یافته نشان می­دهد که یک علت وابسته به انتقال از طریق رابطۀ جنسی در این جمعیت بیمار وجود دارد و به­ نظر می­رسد عامل ایجاد کننده ویروس تب­خال انسانی 8 (HHV8)[1] باشد. KS یاتروژنیک می­تواند در بیماران با سیستم ایمنی سرکوب شده توسط دارو اتفاق بیفتد و ممکن است اگر ایمونوتراپی متوقف شود، تومور پسرفت کند. ضایعات KS در ابتدا بصورت تکه ­های بدون علامت، مسطح و آبی ظاهر می­شوند که شبیه به هماتوم است. بعداً آنها، برجسته و بصورت ندول­ های لاستیک مانند می­شوند. KS غیرایدزی به ­صورت مشخص پوستی، سُست هستند و روی اندام­ های تحتانی یافت می­شوند. KS مرتبط با ایدز اغلب در مخاط اطراف دهان شروع می­شود، (شایع­تر در کام). اغلب چند کانونی با گسترش سریع به غدد لنفاوی و لنفادم همراه است. اغلب دستگاه گوارش را درگیر می­کند، بصورت خونریزی گوارشی، انسداد و دیس­فاژی ظاهر می­شوند. سایر مناطقی که ممکن است درگیر شوند شامل اندام­ های تنفس، کبد، طحال و مغز استخوان. بیوپسی یک آنژیوسارکوما با فیبروبلاست­ ها، سلول ­های دوکی، و رشد مویرگی افزایش یافته را نشان می­دهد. ارزیابی خطر KS مرتبط با ایدز بر پایه محل تومور وضعیت ایمنی شامل شمارش CD4 و بیماری سیستمیک/ قوای کلی است[2].
KS کلاسیک که لوکالیزه و علامتدار هستند با اکسیزیون یا کورتاژ مدیریت می­شوند. در KS مرتبط با ایدز، ترکیب قوی درمان ضد رتروویروس (ART) مؤثر است  و ممکن است تنها درمان مورد نیاز برای تسکین علایم باشد. یک درصد کوچکی از بیماران ممکن است با شروع ART پیشرفت KS در آنها گسترش یابد. قطع استروئیدهای سیستمیک همچنین می­تواند پسرفت را تسهیل کند. انتخاب­ های درمانی موضعی برای محل ­های علامتدار شامل کموتراپی داخل ضایعه، معمولاً وین­بلاستین یا درمان رادیاسیون برای نواحی بزرگ­تر می­باشد. کموتراپی سیستمیک برای KS پیشرونده سریع یا علامتدار پیشرفته نگه داشته می­شود. عامل خط اول، دوکسوروبیسین[3] است، ، بخاطر وضعیت کارآیی پایین این افراد، عفونت­ های فرصت ­طلب همراه، و مسمومیت ­های ناشی از ART. پاسخ­ ها به مادۀ مذکور می­تواند بصورت سریع و چشم­گیر بعد از چند درمان مشاهده شود.
نوشته­ های اخیر پیشنهاد می­کنند زمانی که شمارش CD4 برابر با 400 یا بیشتر است و بیشتر ضایعات یا پسرفت می­کنند و یا بدون علامت هستند، دوکوروبیسین لیپوزومال می­تواند متوقف شود. پسرفت بیشتر اتفاق می­افتد، که احتمالاً بخاطر به ­هم پیوستن سیستم ایمنی است. Paclitaxel بعنوان خط دوم مصرف می­شود، یا درمان سیستمیک جایگزین، که عوارض استروئید را کاهش می­دهد.

[1] - Human herpes virus 8
[2] - associated systemic illness/ performance  status
[3] - pegylated liposomal doxorbuxin

​​​​​​​